Recenze na první díl z fantasy série Onero

Název díla: Onero

Autor: Jiří Kos

Počet stran: 374

Nakladatelství: samonáklad

Děkujeme autorovi @onerosaga za zaslání výtisku jeho knihy.

Anotace

Vydej se do světa Onero, ve kterém začíná souboj o nadvládu. Chlapec jménem Bael se se svým bratrancem Kalem vydávají za hranice své chudé země, jen aby byli shodou náhod vtaženi do blížícího se konfliktu. Ale v Oneru se něco skrývá – zvláštní síla, která bude mít na vývoj událostí obrovský vliv.

Kniha Onero má pevnou vazbu, větší formát a celkově velmi kvalitní zpracování. Hodně podstatným článkem této knihy jsou ilustrace, těch je tam přesně 48 – což je tedy u jedné knihy velké číslo. Navíc jako bonus je ilustroval sám autor knihy. Jako třešničku na dortu musím přiznat, že se jedná i po literární stránce o velmi povedenou knihu.

Osobitá a velmi poutavá kresba mě upoutala, už na samotném přebalu knihy, kterou graficky upravoval Petr Štich. Krásné barvy ve spojení s tajemným názvem Onero a spoustou roztodivných zástupců jak fauny, tak flóry mě zaujalo. Navíc je i autorem povedených map v knize.

Příběh této knihy nás zavede do světa Onero. Trhlina je místo, kde si svým poklidným životem žije mladík Bael, který se má stát mužem a chce všem dokázat, že se dospělosti nebojí a touží být důležitou součástí komunity. Jednoho dne za ním dorazí jeho bratranec Kael, jenž je synem staršího. Kael požádá Baela, aby s ním jel na sněm šestky, kde si má vzít za ženu dceru jiného vůdce a stmelit tím obchodní i politické vztahy dvou národů, a začít novou budoucnost pro celou Trhlinu. Bohužel, jsou vrženy do politické i magické bitvy, nejen o moc nad trhlinou ale i o moc nad samotnou silou (magií), která se pomalu vytrácí ze světa. Dokáže Kael najít sílu a postavit se nejmocnějším mužům světa Onero? Nebo se stane jen loutkou ve hře mocných? Navíc, jeho bratranec Bael pocítí moc dávné síly, a je veden nebezpečnou cestou za odhalením něčeho, co znal jen z legend. Podaří se mu přežít a zachránit Trhlinu, možná celý svět Onero?

Kniha se čte dobře, ale ze začátku jsem si chvíli zvykal na autorův styl. Jiří Kos dokáže čtenáře zaujmout a nadchnout pro objevování skrytých krás jeho díla. Silnou stránkou jeho knihy je celkový svět a vše co na něm žije. Každé zvíře, každá rostlina je originální a horko těžko bych ji přirovnal k něčemu známému. Autor má obrovskou, až strašidelnou představivost. Vdechl duši živočichům tak děsivým, tak fantaskně nadpřirozeným. Většina jeho fauny i flóry nejen, že je dokonale popsána ale dohromady mají jistou sounáležitost, jsou si v něčem podobné přitom jsou na hony vzdálené klasickým tvorům z klasických fantasy. Máme zde různé druhy povětšinou humanoidních ras, které mají docela klasickou stavbu těla, ale přes to, každá vyniká nějakou fyzickou zvláštností nebo anomálii. Zvláštností najdeme i v celkovém fungování světa – přes čas, roční období, kastovní a vladařský systém. Magie, která je zde nazývána síla je také velice zajímavá a má svou historii a zásady, které se musí dodržovat.

Příběh je poutavý i když v záplavě všech těch popisů a informací, jsem měl někdy pocit, že není v určitých chvílích pro mě stěžejní. Chtěl jsem další objevování, další tvory, další zvláštnosti tohoto světa a do příběhu jsem se ponořil, až v dobré třetině knihy. Příběh po čase graduje pomalu ale jistě se rozvětvuje do vícero dějových linek a poznáváme další méně či více zajímavé či důležité postavy. V poslední třetině má příběh dobré tempo, není tam moc hluchých míst, různé dějové linky se začínají spojovat. Příběh dává větší smysl, a nakonec nás vhodí do nečekaného finále, jež nám otevře dveře pro další vyprávění a nechává za sebou dost otázek…

Závěrem musím říct, že se mi svět Onero hodně líbil. Mám velmi rád originalitu a osobní pohled na to, jak psát fantasy. Líbí se mi ilustrace, které doprovází čtenáře po většinu knihy a dodávají příběhu tu správnou atmosféru. Knihu určitě doporučuji a již teď se těším na další pokračování.

Jaké nejoriginálnější fantasy jste četli?