Recenze na 2 díl z temné a krvavé fantasy Nemé prežívanie I

Název díla: Věčná Lož – Nemé prežívanie I.

Autor: H. J. Bornemizsa

Počet stran: 428

Nakladatelství: E- kniha vlastní náklad

Děkujeme autorce @h.j.Bornemizsa za zaslání e-knihy.

Němé prežívanie je druhý díl z temné fantasy série Věčná Lož. Od prvního dílu je to už nějaká doba a já si i přes to, že je kniha ve slovenštině pamatuji její děj a nejsilnější momenty, jako kdyby to bylo včera. Menší problém jsem měl akorát ve jménech a přesném určení, kde se která postava zrovna nachází, ale neviděl bych to jako chybu. Naopak je to přednost této knihy. Jedná se totiž o fantasy s obrovským příběhem a světem tak komplikovaným a propracovaným, že si nejde zapamatovat každý detail a každou maličkost. První díl považuji za jednu s nejlepších knih, co jsem v posledních dvou letech četl. Bohužel, jak to, tak bývá druhý díl trpí na to, že první byl prostě vynikající.

Příběh se těžko popisuje ani se o to nebudu snažit, radši si přečtěte recenzi na první díl.

Druhý díl navazuje přesně na události po masakru v táboře elfů v prvním díle. Hlavní hrdinové jsou rozesetí po všech koutech tohoto temného a magického světa. Každý z hrdinů má své vlastní touhy a jejich motivace se mění a stupňuje, tak jak se mění dění a svět celkově. Líbí se mi retrospektivní příběh o životě Darií, hlavní hrdinky a tahounky prvního dílu. Určitě za zmínku stojí Flochanovo putování za pomstou a spolčení se ze Zaeonem. Dohromady tvoří velmi specifickou dvojici. Stále tu máme příběh obávaného zvěda Druona, který má vlastní plány snad úplně se vším, co může nějak ovlivnit. Nesmím zapomenout na čarodějku Soran, která jak zjistí má svých vlastních problémů víc než dost. Do toho se nám tu objeví několik dalších postav. A to vše ve světě, ve kterém stále zuří válka nejen mezi dobrem a zlem, ale také mezi vnitřním uskupením. V tomto temném a krvavém světe není nikdo v bezpečí. Je to krutý svět, kde přežívají jen ti nejsilnější a nejkrutější (Já bych v něm určitě žít nechtěl 😁).

Říct u této knihy, že se jedná o jednoduchý příběh z vícero dějovými linkami by byla chyba. Máme tu tolik postav, tolik dějových linií, které jsou více, někdy méně do sebe zapleteny, že musím smeknout kloboukem před autorkou, že se v tom ještě orientuje. Tento příběh je totiž klubko nití, které se nerozplétá, ale stále zabaluje a utahuje, když už nějakou nit vytáhnu, hned se mi tam zamotá jiná. Bohužel má tato obří komplikovanost svou nevýhodu, hlavně v porovnáním s prvním dílem. Tato rozsáhlost na mě působila, jako uspávadlo. Většina z mnoha dějových linií by sama za sebe vydala na vlastní příběh. Autorka se už velmi ponořila do budování svých postav a svého světa, že mi to někdy přišlo zdlouhavé a nudné, ale chápu že pevný a komplexní svět je základem této fantasy a musím uznat, že svět je to dechberoucí. Směle jeho velikost přirovnám k evropským či americkým high/dark fantasy a myslím, že by jim směle konkuroval.

Tato kniha nebude pro každého, je to obří opus, který je průřezem několika žánru fantasy i přes to nabízí velmi ucelený pohled. Najdeme zde Dark fantasy, High Fantasy, Urban fantasy… Prostě je to povedené, ale za mě to nebude pro každého. Kdo má rád jednoduché přímočaré fantasy, tak může být mírně rozladěn. Oproti první dílů tu máme méně akce a brutality. Je to více konverzační a dialogový díl. Z tohoto dílu mi v hlavě utkvěla jedná část, a to znásilnění a zbití jedné z hlavních ženských postav ve vězení. Takto brutálně a dokonale explicitně popsaná scéna ve mě zůstala ještě dlouho, a to jsem člověk co má rád dospělejší a brutálnější četbu. Tak tady jsem dosti zpozorněl, ještě když si uvědomíme že tuto brutální scénu psala žena, tak nevím, co napsat. Byl jsem znovu velmi překvapen a autorka mi opět ukázala, že je velmi talentovaná.

Závěrem – Kdo má rád kvalitně napsané fantasy s obrovským světem, tak si musí tuto knihu přečíst. Tato kniha, tento svět není ani černý ani bílý, je šedý, je pochmurný a brutálně vymazlený. Hnací sílou je nejen temny, zlý a krvavý svět, ale také velké množství kvalitně napsaných postav, která jsou povětšinou neurčité a každá skrývá svého démona a má velmi propracovaný osobní příběh.

Hodnocení 4,5⭐/5

Máte rádi temné příběhy?