Recenze na Marvel komiks "Klan M"

Název díla: Klan M
Autor: Brian Michael Bendis
Žánr: fantasy, sci-fi, superhrdinské

Děkujeme nakladatelství @crew.komiks za zaslání komiksu.

Komiks Klan M (anglicky „House of M“) patří mezi klíčová díla Marvel Universe a je jedním z nejdůležitějších příběhů týkajících se mutantů.

Děj tohoto zajímavého komiksu se točí kolem psychického zhroucení Wandy Maximoff, která po ztrátě svých dětí a pod tlakem své moci nedokáže dál čelit realitě. V osobní a zoufalé snaze vyřešit svůj vnitřní konflikt přetváří celý známy svět podle svých přání, čímž vzniká nová realita, kde mutantní rasa vládne světu a její otec Magneto je králem.

Tento nový svět, kde většina lidí dostává to, po čem nejvíce touží, přináší množství morálních dilemat a ukazuje, co by se mohlo stát, kdyby každý dosáhl svých snů. Příběh postupně odhaluje, jak se někteří hrdinové začínají probouzet z této umělé iluze a snaží se vrátit realitu do původního stavu. Hlavním tahounem je můj velký oblíbenec Wolverine. Ten bojuje s touto realitou a snaží se svět vrátit do původního stavu. Jeho osobitá postava je to, co způsobuje spoustu originálních střetu s jinými postavami.

Hlavní postavy příběhu jsou vykresleny s velkou péčí a hloubkou. Wanda je zobrazena nejen jako mocná mutantka, ale také matka a jako tragická postava, která kvůli svým emocionálním zraněním nakonec způsobí katastrofu. Její boj s vlastními démony je jedním z klíčových aspektů, které činí tento příběh tak poutavým.

Ostatní hrdinové, jako Hawkey, Spider-Man, Iron Fist a další, kteří si uvědomí změny ve světě, poskytují různorodé pohledy na tuto změnu. Osobně mě toto na tomto díle velmi baví, jelikož každý hrdina má svůj příběh, který známe z jejich komiksu a tato nová realita ho změnila. Sledovat tyto změny je hlavní aspekt tohoto díla. Někteří hrdinové nechtějí tuto svou novou realitu měnit a dochází ke střetu s vlastními i cizími démony a záměry…

Olivier Coipel přináší do komiksu dynamickou kresbu, která dokonale doplňuje temnější tón příběhu. Jeho schopnost zachytit emoce postav v jejich výrazy je působivý. Jedná se o moderní barevný komiks, který používá, jak syté, tak šedé barvy, plné kontrastů, což pomáhá vytvořit atmosféru napětí a nejistoty, která provází čtenáře celým příběhem.

Klan M má podle mě obrovský dopad na celý Marvel Universe, zejména na mé oblíbené mutanty. Následky Wandina jednání vedou k drastickému snížení počtu mutantů na světě, což se v komiksech odrazí na dlouhá léta dopředu a mutanti budou tak dále bojovat o svoje přežití, je zajímavé že superhrdinové jsou vnímaní jinak jak mutanti což dodává velký rozměr světu Marvel. Tento příběh je tedy nejen samostatným dramatickým zážitkem, ale také zásadním momentem v kontinuální historii Marvelu, který ovlivňuje dějové linie mnoha dalších komiksů.

Závěrem – je Klan M je působivým příběhem, který se nebojí ukázat, že i hrdinové a mutanti jsou stále trochu lidé a řeší jejich složité a temné stránky, nejen lidského ale také superhrdinského světa. Díky kvalitnímu scénáři, hlubokému psychologickému zpracování postav a výtečné kresbě je tento komiks skutečným mistrovským dílem. Je to povinnost pro každého fanouška Marvelu. Já toto dílo doporučuji všemi deseti.