Jeden prsten vládne všem, Jeden jim všem káže, - Recenze na hru na hrdiny "Jeden Prsten"

fantasy_sci.fi_svet

napsal Robin 6.1.2025

Název díla: Jeden prsten

Originální název: The One Ring

Nakladatelství: Mytago

Autor: kolektiv autorů

Ilustrace: Alvario Tapia

Obálka: Martin Grip

Vazba: pevná/vázaná

Počet stran: 240

Děkujeme nakladatelství @mytagocz , za zaslání této knihy k recenzi.

Jsem velkým fanouškem stolních her na hrdiny a už jsem vyzkoušel mnoho různých jejich typů a variant. K fantasy mě přivedly dvě knihy – Eragon a Hobit. Takže když jsem zjistil, že má vyjit kniha pravidel „Jeden prsten“ – Stolní hra na hrdiny ze světa Pána prstenů, tak jsem věděl, že si jí musím někdy zahrát. Proto velmi děkuji Mytagu, že jsem si ji díky naši spolupráci mohl vyzkoušet.

Jeden prsten: Je stolní hra na hrdiny zasazená do světa Středozemě vytvořeného J. R. R. Tolkienem. Tato hra je druhou edicí, kterou v češtině vydává nakladatelství Mytago. Hra nabízí hráčům možnost ponořit se do bohatého a detailně vykresleného prostředí Hobita a Pána prstenů. Hráči se zhostí rolí obyvatel Středozemě – hobitů, trpaslíků, elfů či lidí – kteří se vydávají na výpravy, řeší morální dilemata a čelí hrozbám Temnoty. Hra je příběhově orientovaná, kladoucí důraz na dlouhé cesty, vztahy mezi postavami a vliv temných sil na mysl a duši hrdinů. Což se mě osobně velmi zalíbilo. Pravidla jsou obsáhla a jejich samotná četba je už velkým zážitkem. Kniha je psaná, tak aby působila jako samotný celek, kde je kladen důraz na lore Pána prstenů. Její obsáhlost a styl je už sám od sebe velmi bohatý. To sebou ale nese jeden nešvar, jedná se o docela komplikovanou četbu, která ještě více děla pravidla složitější a těžší na samotné hraní. Budeme se v recenzi snažit vypíchnout to nejdůležitější, ale nejlepší je si to prostě vyzkoušet a tuto hru si zahrát. Což všem doporučujeme.

Jelikož se jedná o hru na hrdiny, tak musí mít nějaké mechaniky a pravidla. Jeden prsten nabízí několik hlavních herních mechanik.

Foto: Crew.cz

Cestování a průzkum

Jedním z unikátních aspektů hry je důraz na cestování (Výprava). Herní systém zohledňuje nebezpečí, únavu, nepřízeň počasí i vliv nebezpečných míst na psychiku postav. Každý hráč má při cestování specifickou roli, například průzkumníka, navigátora či strážce tábora, což podporuje týmovou spolupráci. Důležitá je i únava, která muže v cíli cesty hráčům velmi uškodit, takže je potřeba si cestu pořádně naplánovat, ale v Eriadoru to nemusí být vždy možné.

Fáze společenstva

Fáze společenstva je klíčová část hry, která umožňuje postavám odpočinout si od nebezpečí a soustředit se na osobní rozvoj. Během této fáze mohou postavy:

  • Obnovit své síly: Léčit zranění, zbavit se únavy a snížit úroveň korupce.
  • Zlepšovat schopnosti: Trénovat, studovat nebo posilovat vztahy s NPC postavami.
  • Plánovat další kroky: Vyhledávat spojence, získávat informace nebo připravovat další výpravy.
  • Věnovat se specifickým činnostem: Například hledání moudrosti, návratu domů či získávání podpory pro budoucí mise.

Tato fáze je velmi důležitá a pro hráče v rámci společenstva, také velmi zábavná, jelikož se zde mohou plně ponořit do své postavy. (posílení sounáležitosti /setkaní s patronem a mnoho dalších) Není to totiž jen o nejen odpočinku, ale je to i příležitostí k roleplayi a strategickému plánování.

„A to je další důvod, aby byl Prsten zničen: dokud je na světe, je nebezpečí i pro moudré. Na začátku totiž není nic zlé.“

Temnota a Stín

Vliv Temného pána a dalších zlých sil je stálou hrozbou. Postavy čelí pokušení a strachu, což se mechanicky odráží ve množství stínu. Příliš velká tíha stínu může vést ke ztrátě odhodlaní, což velmi nemile znepříjemní život každé postavě, která stínu podlehne. Toto může vést až k šilenství a různým záchvatům, které se projeví negativními důsledky. Tento odklon od hrdinských ideálů, muže vytvořit zajímavé až dramatické momenty.

 

Souboje

Boj není ústředním prvkem hry, ale když k němu dojde, je strategický a nebezpečný. Postavy si musí pečlivě rozmyslet, jak využijí své schopnosti, protože neuvážené kroky mohou mít fatální následky.

Pozitiva

Hra má výbornou a bohatá atmosféru, jelikož hra čerpá ze světa Středozemě a přináší hráčům pocit, že jsou součástí Tolkienova světa. Velký plus je také detailní design, kresby a ilustrace ty jsou velmi kvalitní, krásné a je radost si pravidly listovat, což přispívá k celkovému zážitku.

Flexibilita příběhu a velký důraz na roleplay. Hra umožňuje hráčům tvořit své vlastní příběhy a přizpůsobovat je svým preferencím, ale stále je v pozadí cítit ten vliv středozemně a všechny aspekty, které tento vliv přináší. Tyto vnější vlivy jsem v jiné stolní RPG tak moc necítil ta atmosféra světa Tolkiena je velmi inspirativní a zábavná.

Není potřeba až moc kreativity při tvorbě světa, takže ta technická část jako vymyšleni nepřátel a tvoření prostředí a map je zde jednoduší, jelikož se čerpá z už vytvořeného světa. Pravidla nabízí popisy míst, postav, bytostí, která stačí do příběhu jen vložit a jsou plně funkční, navíc je to proloženo i spoustou kreseb pro dodaní té správné atmosféry.

 

Negativa

Komplexnost a obtížnost a celková zbytečná obsáhlost, která pro hru nemá velký význam, ale je tam spíše z důvodu samotného Lore a poznání světa. Hra může být pro začátečníky kvůli těmto aspektům a některým záležitostem příliš komplikovaná a obtížná.

Časová náročnost, čtení pravidel a samotná prvopočáteční příprava. Čteni pravidel je sice zábavné a vdechne atmosféru, ale je pro hru časově náročnější, hlavně pro nove hráče. Jiné hry na hrdiny mají kratší přípravu a celkový začátek hry mají lépe vymyšlený.

Náročnost na Vypravěče, úspěch hry do značné míry závisí na kvalitě Vypravěče, který musí být schopný vytvořit atmosférický příběh a správně dávkovat výzvy. V tomto případě to není jednoduchá věc a vypravěč by měl mít už něco za sebou, jelikož zde je potřeba i docela dodržovat Tolkienovo univerzum, což může být pro některé hráče a vypravěče omezující. Kreativita je zde zčásti omezena kanonickými pravidly světa, takže vypravěči, kteří mají pravidla jen pro základní mustr se budou muset více přizpůsobit hře.

 

Závěrem Jeden prsten je skvělá volba pro milovníky Tolkienova světa a stolních her na hrdiny. Nabízí bohatou atmosféru, detailní design a flexibilitu příběhu při určitém dodržovaní světa Středozemě, ale může být pro začátečníky těžší a některé záležitosti příliš komplikovaná a časově náročná. Pokud máte rádi detailní a přesné simulace světa Středozemě, tato hra je pro vás skvělým zážitkem. Pokud chcete jen pravidla, která něco jednoduše načrtnou a vy už pojedete podle svého radši šáhněte po jiné hře na hrdiny. Jeden prsten vám umožní zažít příběhy, jaké by mohl napsat sám Tolkien.

Hodnocení: 4,5⭐/5⭐

 

Recenzi pro Vás napsal a vytvořil:
Robin
MAJITEL WEBU / AUTOR WEBU

Rád se nechává unášet na vlnách fantazie, neustále má hlavu v oblacích a snaží se najít další planetu plnou vetřelců a Jaffů. Miluje volnost, kterou mu nabízí četba a pozorování filmů a seriálů s sci-fi a fantasy tématikou. Je vášnivý hráč her, nejraději má RPG jak stolní tak i počítačové. Dovahkiin a Geralt z Rivie jsou jako jeho bratři a všechnu tuto vášeň a lásku pro věc se snaží předávat dál.
Sdílej: