Recenze na České sci-fi : Strnadův efekt

Název díla: Strnadův efekt

Autor: Jan Kotouč

Nakladatelství: Brokilon

Počet stran: 350

Děkujeme nakladatelství @brokilon.cz za zaslání knihy.

Jeden Čech vs mimozemská invaze.

Strnadův efekt je českou sci-fi military knihou od autora Jana Kotouče a musím říct, že se mi kniha opravdu moc líbila. Není to první kniha od tohoto autora, takže jsem tak nějak věděl, co mohu očekávat. Autor má svůj osobitý styl, který se promítl i do této knihy.

Příběh je zábavný a po pár stránkách mě chytil a polapil do svých mimozemských sítí a již nepustil. Hlavní postavou je Matěj Strnad, který vede relativně normální život, i když sám ví, že by měl některé věci vylepšit, a že není zdaleka dokonalým otcem ani pracovníkem. Jeho život se ale obrátí vzhůru nohama, když se na Zemi začnou objevovat mimozemské portály, ze kterých unikají mimozemské nanočástice, jež postupně zabíjí lidstvo. Matěj je kvůli své nemoci i díky prosté shodě náhod spojen s mimozemskými nanočásticemi, které mu ulpí na těle. Toto spojení v něm vyvolá schopnost zavírat mimozemské portály, a tak je pověřen armádou České republiky, aby portály ničil a zachránil tak lidstvo. Bohužel pro Matěje se jedná o sebevražednou misi, jelikož si ho na seznam cílů dal hlavní mimozemský velitel. Bere Matěje jako podanomálií, kterou by rád viděl jako velmi exotický exponát v mimozemské Zoo.

Co může být lepší než číst o českém hrdinovi, který zachraňuje celý svět před mimozemskou hrozbou? Je skvělé vidět, jak Matěj postupně přijímá svou roli a vyvíjí se v opravdového hrdinu, ačkoli zpočátku byl jen obyčejným člověkem, bez žádného speciálního výcviku a schopností. Situace a boj o přežití nejen jeho ale celého světa ho formuje v zachránce. Navíc, autor Jan Kotouč dokázal vytvořit napínavý a akční příběh, který je plný překvapivých momentů a chytře zpracovaných bojových akcí. Příběh nás zavede nejen do Česka a Slovenská ale také navštívíme Afriku, Island i vesmírnou stanici. Třešničkou na dortu je návštěva hlubin Karvinských dolu, což jsem si osobně velmi užil.

„Život! Nejhorší vesmírná náhoda, která mohla existovat, a jim se tady bez dovolení vyvinula na planetě, již už měla jedna civilizace rezervovanou“.

Kromě toho se mi také líbila obsáhlost knihy a vedení příběhu. Děj je propracovaný s drobnými odskoky k jiným krátkým dějovým vsuvkám, které krásně dokreslovaly a obohacovaly celý děj knihy. Jan Kotouč promítl české a slovenské reálie do příběhu a vykreslil boje a bitvy s ohledem na tato území. Během četby jde vidět jak moc lásky a odbornosti se snaží autor do knihy vložit. Naprosto přesné fungováni vojenských jednotek nejen českých ale z celé Evropy. Věřím, že nějak takhle by spolupráce v rámci Nato fungovala. Jan Kotouč má velmi rád vojenství a vojenskou techniku všeobecně, což jde na četbě této knihy velmi znát. Navíc jsem si také užíval narážky na pop kulturu, jako jsou videohry, filmy a seriály. Tyto odkazy přidávaly a dodávaly příběhu osobitost, lidskost ale také úsměvné momenty.

Celkově musím říct, že Strnadův efekt je kniha, která mě dokázala nadchnout. Jako velký fanda sci-fi, jsem se bavil a příběh mě chytil a ihned přenesl do světa Matěje Strnada, kde čech bojuje proti mimozemské invazi. Osobně hodnotím kladně to, že i když se jedná o sci-fi, tak se většina příběhů odehrává u nás v česku, což je super. Knihu rozhodně doporučuji všem, kteří si chtějí užít akční a napínavý příběh plný bojů a hrdinství a zábavně napsaného příběhu.

Hodnocení 4⭐/5⭐