Recenze na poslední díl z české fantasy trilogie Arila

Název díla: Arila: Stíny Citadely

Autor: Radek Sterakdary Starý

Počet stran: 312

Nakladatelství: Coo Boo

Děkujeme autorovi @sterakdary za zaslání knihy k recenzi.

Vydejte se do fantasy světa Aldolonu již potřetí!

Máme tu už v pořadí třetí Arilu a já musím říct, že to byl opět příjemný návrat do magického, ale o to více nebezpečného světa Aldolonu. První dvě knihy mě bavily, a autor se díl od dílů zlepšuje. Musím zmínit i poslední jeho počin, Odkaz lidské mysli, kterým autor změnil žánr a vyzkoušel si něco jiného. Všechny jeho knihy mají svou kvalitu, ale je pravda, že se z mé strany najde pár výtek k jeho tvorbě, každopádně ale jsou to jen drobnosti. Na druhou stranu musím před Radkem Starým smeknout klobouk, jelikož napsat 4 plnohodnotné knihy v tak krátkém čase a úspěšně je vydat, to je majstrštyk.

Kniha začíná několik měsíců po konci druhé knihy a hlavní hrdinka Arila hledá nejen sebe samou ale i své schopnosti. Všechno dění a boje, které v poslední době na Aldolonu vybojovala ji psychicky i fyzicky vyčerpaly. Bohužel to, co prožila nebyl konec jejího boje proti zlu. Celý Aldolon je v ohrožení a pomalu umírá. Arila a její přátelé cestují do pouštního města Salroa, kde se budou snažit zachránit spícího boha Rooaka. Ten sídlí v Citadele, obří soše, která nese jeho podobu. Bohužel ne vše je takové, jak se zdá a samotní bohové podléhají strachu z něčeho většího. Něčeho, co tento svět obklopuje a snaží se ho pomalu zničit. Dokáže Arila a její přátelé porazit nejen své vlastní démony ale i svůj strach? Zvládne hlavní hrdinka ovládnout a pochopit své síly?

Třetí Arila, tak jak předchozí díly se čte velmi lehce. Stránky ubíhají jedna za druhou a já se do děje hned ponořil. Celá tato série je psána spíše pro mladší publikum, takže zde neočekávejte žádné náročné počtení. Občas se stane, že se hrdinové dostanou do situace, která se zdá neřešitelná a nějakým magickým či náhodným prozřením tu situaci vyřeší. Nebylo by na škodu to někdy trochu více vysvětlil a rozvětvit. I díky tomu je příběh přímý a lineární. Je tu jedna příběhová osa a okolo ní se odehrává celý děj knihy. Kdo má rád více dějových či časových linek a má rád takové to finální spojení všeho, tak zde se toho nedočká. Na druhou stranu má příběh i samotný svět co nabídnout. Jedná se o rozmanité místo plné magie, bohů a starodávných postav. Přišlo mi, že je tento díl asi nejsvižnější ze všech. Přes to, že se v knize neustále něco děje je tu spousta pasáží, kde se tempo skoro zastaví a autor na nás vychrlí jedno z mnoha mouder, které tato kniha obsahuje. Je to příjemný kontrast, který nutí mě, jako čtenáře nad těmito moudrými úseky zpomalit a zamyslet se nad nimi.

Navíc musím pochválit celkový vizuál a zpracování celé série. Všechny tři díly mají krásné obálky a jsou doplněni povedenými ilustracemi. Líbí se mi také zpracovaní hřbetu, které je zajímavé a v poličce vypadají všechny tři díly vedle sebe velmi pohledně.

WhatsApp Image 2023-01-28 at 09.29.34

Závěrem – Třetí Arila pokračuje ve šlépějích svých předchůdců a přináší nám barvitý a pěkně propracovaný svět plný nevšedních bytostí a bojů proti zlu. Poznáváme nové tváře i utužujeme vztahy se starou partou. Kniha se čte lehce a není nikterak čtenářský náročná. Arila: Stíny citadely je povedená fantasy kniha, která prohlubuje a rozšiřuje svět Aldolonu.

Četl/a jsi sérii Arila?