Recenze na český slasher horor "Les"

Autor: Jan Hlubek
Vydání: 2024

Nakladatelství: Knihy Veles

Žánr: Horor, Slasher

Děkujeme nakladatelství @knihyveles za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Autora Honzu Hlubka nejen, že znám osobně, ale také znám dobře jeho tvorbu a nějak vnitřně jsem věděl co mam od této útlé knížky očekávat. Musím říct, že má očekávání byla úspěšné splněna.
Les si mě získal za to, že se odehrává u nás v České republice a nemusím putovat někde do Ameriky, která je útočištěm většiny slasher hororu. Osobně jsem zatím četl asi jen jeden slasher horor od českého autora, který se odehrával v ČR, a proto jsem se na tuto knihu velmi těšil.

Příběh se odehrává v temném a izolovaném lese na Šumavě, kde skupina přátel plánuje strávit víkend plný dobrodružství, sexu a odpočinku. Nicméně, místo idylické dovolené se ocitají v noční můře, kde je pronásleduje neznámé zlo z tváři kohokoliv.

Autor využívá klasických prvků slasheru – skupina mladých lidí, odlehlé místo, záhadný vrah s krvavou zbraní a pocit nevyhnutelného strachu. Zároveň však přináší do příběhu český kontext, který dodává knize jedinečnou atmosféru. Popisy lesního prostředí a strachu protagonistu jsou detailní a působivé, což mě osobně velmi vtáhlo do děje a do příběhu plného temných zákoutí a tajemství. Díky tomu se les a stará bouda stávají téměř dalšími „postavami“, které umocňuje napětí a vytváří pocit izolace a bezmoci.

Postavy v příběhu jsou realistické a přirozeně napsané, i když by si některé z nich zasloužily hlubší rozvoj. Samozřejmě nechybí nějaké ty hloupé rozhodnutí, které umožní zlu vyhrát, ale to ke slasher hororu patří. Nicméně, autor se soustředí především na budování atmosféry strachu a akce, což činí příběh svižným a napínavým. Dialogy jsou svěží a myslím, že spousta mladých lidí se v těchto situacích a myšlenkových pochodech uvidí i když se příběh drží klasických žánrových schémat, objevují se zde i nečekané zvraty, které udržují čtenáře v napětí až do konce.

Jazyk knihy je přímočarý a čtivý, což je pro hororový slasher ideální. Autor nešetří krvavými a násilnými scénami, které však nejsou samoúčelné, ale slouží k budování napětí a hrůzy. Autor si dává záležet na gradaci děje, který vrcholí v dramatickém a překvapivém finále.

Pro milovníky hororů a zvláště těch, kteří ocení české prostředí a místní kolority, je Les povinností. Je to kniha, která vás vtáhne do svých stránek a nepustí, dokud nedočtete poslední řádek. Hlubek se tímto dílem potvrzuje jako talentovaný autor, který má schopnost vnést do české literatury svěží a temný závan žánrové tvorby. Osobně bych uvítal více rozvinuté dílo, kde by se více vysvětlil vznik temnoty, jež napadá lidi a mění je ve vražedná monstra. Oceňuji kombinaci mystiky, duchovna a slasheru.

Hodnocení 3,5⭐/5⭐