Recenze na komiks Batman Legendy Temného rytíře: Tváře a další příběhy

napsala Janča   💛    28.12.2022

Název díla: Batman Legendy Temného rytíře: Tváře a další příběhy

Autor: Matt Wagner

Žánr:akční, superhrdinský

Děkujeme nakladatelství @crew_komiks za zaslání  výtisku komiksu.

Druhá kniha z volné série „Batman: Legendy Temného rytíře – Tváře a další příběhy“ pro mě osobně přináší několik samostatných a zajímavých příběhů, které vykreslují Batmana jako různorodou postavu, zasazenou do různých stylů vyprávění. Vzhledem a stylem jsou příběhy temnější, osobitější se zajímavou atmosférou, jsou jiné než běžné mainstreamové batmanovské příběhy, což je jedním z hlavních lákadel této série.

Hlavním tahákem tohoto komiksu je příběh Tváře (Faces). Tento příběh se zaměřuje na Two-Facea, jednoho z Batmanových nejkomplexnějších a nejtragičtějších nepřátel. Two-Face plánuje vytvořit ostrovní utopii pro „dokonalé“ lidi, přičemž jeho vlastní posedlost dualitou a zohyzděním ho žene k tomu, aby rekrutoval znetvořené jedince. Je to tragický příběh o neslučitelnosti jeho ideálů s jeho vlastní podstatou. Harvey je zde vykreslen jako postava, která i přes své deformace touží po kráse, harmonii a uznání, avšak jeho znetvořená duše ho neustále stahuje na cestu zločinu. Autor se v tomto příběhu nesoustředí jen na akční konfrontace, ale věnuje velkou pozornost psychologii postav, především právě Harveyho Denta/Two-Facea, což je velmi dobré a zajímavé.

Wagnerova kresba k příběhu výborně sedí. Je plná temných stínů, výrazných kontrastů, které zvyšují depresivní atmosféru. Každému se kresba líbit nemusí ale pro tento příběh se hodí.

Další příběhy, které nalezneme v tomto komiksu jsou – „Rodina“, „Legenda Temného rytíře“.

Rodina je spíše klasičtější Batmanovský příběh, ve kterém Batman zachraňuje asi jediného stálého člena své rodinný a to Alfréda. Alfréd je unesen a jeho věznitele se přes něho snaží dostat k instituci Bruce Wayena ale bohužel netuší, že Burce má druhý život, život jako temný rytíř. Nic extra my tento příběh nedal ale pěkně zapadá do kontextu Batmanova života. Kresba má starší vzhled, ale pro tento příběh je absolutně dostačující.

Poslední příběh je ujetá šílenost s názvem „Legenda Temného rytíře“. Tento příběh je vyprávěn jedním psychicky nevyrovnaným a na drogách závislým týpkem… Příběh si člověk musí přečíst, aby to prostě sám nasál. Šílená, excentrická kresba plná barev a batmanu různých tvarů a velikostí…

Co dělá tuto antologii jedinečnou, je její schopnost kombinovat různé styly vyprávění. Zatímco jeden příběh může být emocionálně těžký a plný psychologických nuancí, jiný může být více akčně orientovaný a zaměřený na čistou zábavu. Batman je zde prezentován nejen jako bojovník proti zločinu, ale také jako hluboce lidská postava, která bojuje s vlastními démony, nejistotami a morálními dilematy.

Batman Legendy Temného rytíře: Tváře a další příběhy je zajímavá sbírka, která přináší zajímavé Batmanovské příběhy – temné, psychologicky bohaté příběhy, které vyvolávají otázky o spravedlnosti, morálce a lidské přirozenosti, ale také klasické, či nezvyklá díla. Já jsem si tuto malou antologií o Temném Rytíři užil a jsem rád, že jsem si opět mohl rozšířit své vědomosti o tomto hrdinovi.