Recenze na fantasy knihu "Odvrhnutí" - zavrhnout magii či ne?

Název díla: Odvrhnutí

Autor: Jan Galík

Počet stran: 232

Nakladatelství: Artis Omnis

Děkujeme autorovi Jan Galík za zaslání recenzního výtisku své knihy.

Zemřít, nebo se vzdát magie.

Tak zní hrozba, které se musí podrobit čarodějové v zemi za Štíty. Magie je nemoc, od které nás bohové zachránili, hlásá mečem nemilosrdná armáda lidí a pod rouškou nápravy mučí, zabíjí a zmocňuje se bohatství. Čarodějové jsou bezradní, magickou moc nedokážou použít ke své obraně. Ve středu bojů se ocitá i dvojice cizinců. Tajemný Randor a chladnokrevný rytíř Morenheim, jeden je na cestě neúprosné pomsty, druhý bojuje ve jménu záhadné zlaté paní. A zatímco se prosekávají neutuchajícím proudem nepřátel, magie se probírá ze spánku, stromy ožívají a mrtvé konečně někdo poslouchá. Podaří se jim naplnit věštbu staré Čajky?

Jedná se o autorovu prvotinu a pro mě další setkání se slovenskou fantasy tvorbu.

Obálka mě na první pohled zaujala svým zpracování, pěkně vyvedená hlava draka na zlatém pozadí, která spočívá na temně rudém krystalu. Pomyslel jsme si, tato kniha a příběh v ní by se mi mohl líbit, draků a krvavých krystalů není nikdy dost. Bohužel jsem těch draků dostál pomálu, za to temně rudé krve a antimagických krystalů bylo v příběhu více než dost.

odvrhnutí

Kniha je na fantasy dost úzká, má jen 232 stran, což je na vybudování komplexního, a hlavně fungujícího světa docela málo. V tomto příběhu nejde ani tak o propracovanou historii nebo o dokonale vykreslené postavy. Je to v podstatě fantasy jednohubka, která by za mě mohla sloužit jako zajímavý dodatek k větší fantasy sérii. Nevím, jestli autor do budoucna zamýšlí dále pracovat s tímto světem, ale myslím, že tu určitý potenciál je.

Teď k samotnému příběhu. Kniha se čte dobře, hned na úvod jsme byli vrženi do děje. Není tu žádné zdlouhavé oťukávaní a seznamování s dalšími náležitostmi. Kapitoly jsou akorát dlouhé a nestalo se mi, že bych se nudil nebo si říkal, ať už tato kapitola skončí. Mě osobně příběh zaujal, sice mi po chvíli došlo, že s těmi draky to nebudete až tak žhavé, ale oceňuji autora za jiný přístup k drakům a magií všeobecně.

Magie tu je zajímavá a prostě celkově jiná. Určitě by to chtělo se do jejího fungování více ponořit a rozvést její podstatu. Jedná se převážně o akční fantasy, není to plnohodnotná hrdinská fantasy, kde jeden hlavní hrdina kosí nepřátelé po stovkách a je zachráncem celého světa/království. Toto dílo je takovou kombinaci klasické fantasy, hrdinské fantasy a akční fantasy.

Autor si toho pro čtenáře připravil hodně. Je tu válka, osobní boje, pomsta, věštba, magie, draci, a to vše na 232 stranách. Je tu spousta zajímavých nápadů i pár přešlapu, bohužel mi tu osobně chybí ucelenost a větší ponoření do tohoto světa. Chtěl bych sním více splynout a lépe ho poznat. Navíc hodně mi tam chyběla mapa světa, která dle mě k fantasy patří.

odvrhnutí

Závěrem bych řekl, že se jedná o příjemnou a nápaditou fantasy jednohubku, kde autor dokázal na malý počet stran vměstnat spoustu akce, krve, bojů a zajímavé magie. Bohužel, se jedná o akční fantasy, které má sice zajímavý základ příběhu, ale nemá pro mě až takovou hloubku. Je tu příběh o lásce, nejen k bližnímu ale také ke své domovině a jejím obyvatelům, ale je to všechno rychlé a krátké. Rád bych to chtěl více a lépe poznat. Celkově jsem byl s knihou spokojen a jsem rád, že jsem mohl poznat práci dalšího slovenského autora.

Hodnocení 3⭐/5⭐

Máte radši ve fantasy akci nebo dobře vykreslený svět?

Tento příspěvek má 17 komentářů