Recenze na alternativní česky komiks - Rudý Děs

napsal Robin   19.11.2023

Název díla: Rudý děs

Autor: Kryštof Frančisko

Kresba: Kryštof Frančisko

Nakladatelství: samo náklad

Děkujeme autorovi @krystoffrancisko za zaslání komiksu.

Rudý děs je retro sci-fi komiks, který si pohrává s fantaskní myšlenkou alternativní reality studené války, kde hlavními hrdiny nejsou lidé, ale zvířata. Což mě osobně velmi zaujalo. Mám rád, když autor upustí uzdu fantazie, ale nechá základ příběhu podložený reálnou dobou nebo aspoň reálným konfliktem. Autor nám servíruje zajímavý příběh, který mě dokázal zaujmout, konceptem i střídáním akce, pohotových dialogů i popisem vypravěče. Jedná se o první díl, takže i díky tomu příběh plyne extrémní rychlostí. Textu tu je tak akorát, osobně nemám v komiksu rád, když se to s ním přehání. Komiks je médium, které má svůj příběh vyprávět i díky obrázkům a tady se toho autor přesně drží. Rudý děs má zajímavou depresivní atmosféru, které nahrává období, ve kterém se příběh odehrává. To je samo o sobě velmi zajímavé. Komiks mi svým pojetím připomíná knihu 1984 od George Orwella. Velmi dobře tu je také předveden střet západu a východu, střet kapitalismu a komunismu, za mě je toto tím největším plusem komiksu.

Příběh sleduje Dmytra Palchyuka, otce hlavní hrdinky této série. Dmytry je přední sovětský vědec, který při státním výjezdu za železnou oponu bojuje nejen sám sebou ale také se svým přesvědčením. Dokáže ustát to, že je ve středu křížové palby mezi východem a západem i díky jeho kontrarevolucionářském postoji. Ale „Rudý děs“ se vždy vrátí a najde si svou šanci na odplatu.

Co musím vyzdvihnout je především originální neokoukaná akvarelová kresba. Ta krásně svým stylem dokresluje atmosféru tohoto komiksu. Svým pojetím je docela depresivní a prostě jiná než ty umělé digitální kresby.

Bohužel se jedná o první díl série, který nám představí základ příběhu a jen velmi lehce ukáže budoucí hlavní hrdinku. Sešit skončí velmi otevřeně a bez pokračování vlastně nedává moc smysl. Auto si připravil půdu pro další díl 👍. Celkový koncept mě zaujal a jsem zvědav co přinese pokračování a co nám ukáže celá série. Mám velmi rád tyto malé soukromé projekty, ve většině případech mají co nabídnout a zde to platí určitě.

Hodnocení 3,5⭐/5⭐