Recenze na fantasy knihu Oceán na konci cesty

Autor: Neil Gaiman

Počet stran: 326

Ilustrace: Elise Hurstová

Překlad: Viktor Janiš

Nakladatelství: Argo

Rok vydání: 2020

I v tomto příběhu nás Neil vrhá do zvláštního světa plného podivuhodností a zvláštních bytostí. Přiznám se, že romány nejsou zrovna můj soudek vína, ale tento je velice dobře napsaný a držel mou pozornost po celou dobu. Román pojednává o muži, který se vrací do míst svého dětství kde vzpomíná a zároveň zapomíná na události, které ho potkaly krátce po jeho sedmých narozeninách. Malý hoch je zde v krátkém sledu událostí vržen do světa, který je obyčejným lidem skryt. Vše začíná úmrtím jeho oblíbeného kotěte Čertíka a následnou sebevraždou hosta, který za to nepřímo může. Právě při této události se malý hoch seznamuje s rodinou Hempstockových, zvláště s dcerou Lettie, která sehraje v jeho příběhu velikou roli a zároveň se touto událostí dostává do světa lidí monstrum, se kterým bude malý hoch s pomocí Lettie svádět bitvu. Co vše naše malé hrdiny potká, již ale musíte zjistit sami.

Tento příběh mě zaujal hlavně tím, že jsem mohl zase nahlédnout na svět dětskýma očima. Přiměl mě si zase uvědomit rozdíly pohledů na svět očima dospělých a očima dětí. Prozkoumávání okolí, důležité věci, které jsou pro dospělé „prkotiny“, rozdílný pohled na vzdálenost atd. Však si jenom vzpomeňte, jaký úplně nový svět se skrýval, když jste šli, byť jen kilometr, od vašeho domu. Jaké dobrodružství to bylo! A dnes? Co je pro nás 100 kilometrů natož jeden? V této knize jde ale o chůvu. Ta se v domě objeví jako oblíbenec rodičů, ale nepřítel našeho hrdiny. Ten se snaží dospělé upozornit, že chůva je zlá. Místo pomoci, nebo alespoň vyslechnutí, se však všichni obrací proti němu se slovy: „to se neříká, on to tak nemyslel, dnes jdeš do postele bez večeře, apod.“. Proč? No protože si děti vymýšlejí přece. Prostě chůva, která může být pro dospělé úlevou a vítanou pomocí, může být pro děti vetřelec, který úplně rozhodí rodinnou pohodu.

Celou knihou Vás provází i krásná ilustrace. V podstatě zde naleznete pouze bílou a černou. Ty ale dokonale podkreslují aktuální atmosféru děje a o černých stránkách s bílým písmem nemluvě. Možná právě díky dvou barvám vynikne atmosféra zachycená na obrázcích.

Když to shrnu, kniha se velmi dobře četla. Děj velmi pěkně plynul a byl podložen obrázky, které jsem si vždy rád prohlédl. Pokud jako já hledáte knihu, která Vás pohltí a zároveň si u ní odpočinete, rozhodně můžete sáhnout po této.

Recenzi pro Vás napsal:

Máte rádi příběhy Neila Gaimana?