Recenze na hororovou novelu "Tráva"

Název díla: Tráva

Autor: Anya Martin

Žánr: Horor/Weird ficiton

Nakladatelství: Medusa

Při spolupráci s @fantastickaostrava jsme se stali členy #fantasticka10 a díky tomu jsme se dostali k této knize – děkujeme!

@nakladatelstvi_medusa je nezávislé malé nakladatelství zaměřené na horor, fantastiku a podivno, především takové, které zkoumá sexualitu, včetně jejích temných stránek. Nakladatelství vede překladatel Roman Tilcer. Literárnímu překladu se věnuje od roku 2008, kdy získal 3.cenu v Překladatelské soutěži Jiřího Levého.

Hororová novela “Tráva” od Anya Martin je příběhem, který se v jižní Georgie, kde hlavní postava Sheila musí čelit následkům tragické nehody svého bývalého manžela, který spadl s letadlem a jeho tělo našli v mokřadech propíchané křovisky a ostrou trávou. Kniha je známá pro svou směsici hororu a erotiky, která některé čtenáře může překvapit nebo dokonce šokovat.

Tráva je velmi ojedinělou knihou i přes svou velmi krátkou délku přináší velmi intenzivní čtení. Osobně velmi oceňuji její bizarní a neobvyklý přístup k hororovému žánru, příběh je to spíše psychického rázu, který přechází až do halucinogenního stavu, kdy jsem při četbě přemýšlel, jestli se to vážně děje nebo to je jen psychicky stav hlavní postavy. Když k tomu přidáte, že hlavní hrdinka po celou dobu nepustí z ruky pytlík s marihuanou, tak jsem prostě upřímně nevěděl na čem jsem.

Osobně v knihách moc nemusím sexuální scény, zdejší příběh je na tom vlastně vystavěn, jejích přítomnost nepovažuji za zcela zbytečnou, ale dalo by se to napsal trochu jinak. Sheila, hlavní postava, je sympatická až do bodu, kdy se příběh obrací k podivným a erotickým momentům a hrátkám.

Kniha má zajímavý vizuál. Kresby a celkový design, který doplňuje temnou atmosféru příběhu je fajn.

Celkově “Tráva” nabízí unikátní zážitek, který může být pro některé čtenáře přitažlivý, zatímco pro mě osobně je spíše příliš odvážný až divný. Příběh má zajímavý potenciál, který by se dal pomaleji a více dopodrobna rozvíjet a budovat temnější a psychicky náročnější atmosféru. Samozřejmě pokud hledáte něco, co se odváží překročit hranice tradičního hororu a zkoumá temné stránky lidské psychiky s nádechem velmi zvláštní erotiky, mohla by být “Tráva” pro vás zajímavým počtením.

3⭐/5⭐