Recenze na knihu Katja – slovenské fantasy plné víl a gryfů

Název díla: Katja – Prebudená mágie

Autor: Natali Fox

Počet stran: 320

Nakladatelství: Enribook

Děkujeme autorce @natali.fox.official za zaslání knihy k recenzi.

V poslední době se mi dostalo do rukou několik slovenských fantasy knih a musím konstatovat, že ve většině případech, jsem s knihou byl spokojený. Na to, jak je Slovensko malá země, má spoustu velmi nadaných a talentovaných autorů. Mezi ně určitě řadím i autorku této knihy.

Jedná se o první díl z chystané fantasy série, a taky se jedná o autorčinu prvotinu. Natali Fox napsala dobrý a zábavný fantasy příběh, ve kterém můžeme najít snad vše co dobré fantasy má mít.

Příběh je z počátku trochu chaotický, ale je možné, že to bylo u mě způsobeno i tím, než jsem se do slovenštiny začetl a sžil jsem se se stylem psaní autorky. Ze začátku sledujeme pár hlavních postav a seznamujeme se z jejich charaktery a osobními příběhy. Většina postav je zajímavých, a dost z nich nás provází celým příběhem.

Hlavní hrdinka Katja, je velmi sympatické a svým odhodláním a nezdolnou vůli žít si svůj život podle sebe si mě ihned získala. Jednoho dne se Katja rozhodne natrvalo změnit svůj život. Společně se svým přítelem Rodanem a věrným Gryfem Briamem uteče od svých povinností princezny a započne cestu. Tato cesta ji zavede před těžké rozhodnutí, jelikož se stanou svědky únosu lesní víly a je jen na nich, jak se k tomuto přečinu postaví. Nakonec se rozhodnout víle pomoci a tento čin dá do pohybu mnohem větší síly než si Katja a její přátelé představovali. Při cestě za pravdou a bojem proti zlu. Odhalí nejen velké spiknutí a svůj nový osud ale budou také bojovat o vlastní život a království.

Kniha se četla dobře, celkově na mě svět Trésie a její obyvatelé působily přirozeně a uvěřitelně. Žijí zde bok po boku spousty kouzelných i mýtických postav. Osobně se mi velmi líbilo ono uspořádaní, jelikož všechny bytosti žijí takřka vedle sebe, a přesto si udržují určitý odstup a některé bytosti působí bájným až mytologickým dojmem. Nalezneme zde lidi, elfy, víly, chiméry, gryfy a spousty dalších úžasných bytostí. Autorka nechala svou fantasií velmi otevřenou a vytvořila dobrý fantasy svět ve kterém se dá tvořit spousta příběhů.

Musím vyzdvihnout povedenou obálku a pěkné ilustrace uvnitř knihy, povedeně dokreslují svět Trésie.

Závěrem bych chtěl říct, že se jedná o klasické kouzelné fantasy, kterých bohužel je spousta. Příběh je dobrý, má spád a odehrává se v něm spousta menších osobních příběhů, které tvoří povedený celek. Nechybí samozřejmě ani romantika, ta je zde povedená a trochu jinak pojata, dost tajemně a přirozeně. Bojové a akční scény jsou dobře popsány. Celkově knihu hodnotím pozitivně, mám sice radši rozvětvenější a temnější fantasy ale to je můj osobní pohled. Tato kniha si určitě najde své čtenáře, a to převážně u těch co mají rádi YA literaturu.

Máte rádi klasické bytosti ve fantasy, nebo mate radši když si autor stvoří vlastní?