Recenze na knihu Rytíř sedmi království od autora knih Hra o Trůny

G.R.R. Martin

Název díla: Rytíř sedmi království

Autor: George R. R. Martin

Nakladatelství: @argo.cz

Počet stran: 280

Rok vydání: 2014

Dlouho před tím, než Targaryenové ztratili Železný trůn, dlouho po tom, co přišli z Valyrie a sjednotili Sedm království, ale jen krátce po tom, co říši rozervala vedví a poničila Černožárova vzpoura, křižoval krajem potulný rytíř ser Duncan Vysoký. Anebo Dunk, co vypil truňk? Je totiž hodně nízkého rodu a ke svému rytířství přišel, sám neví jak.
Zemí stále zmítají následky dynastické roztržky, vládnoucí rody spřádají intriky a nikdo pořádně neví, jestli vládne král, anebo jeho Ruka, lord Krvevran s pověstí černokněžníka, který má všude svoje špehy. Ser Duncan je trochu naivní mladík, který bere rytířskou čest až příliš vážně a všechno raději řeší selským rozumem a silou svalů svého nadměrně narostlého těla. Ale je těžko se do mocenských pletich nezamotat, když jej na cestách provází panoš Egg, který je něčím víc, než se zdá být.

Trojice propojených novel George R. R. Martina, zasazená do doby před dějem Hry o trůny, nabízí všechno, co jeho světově proslulá sága, jen v sevřenějším a údernějším balení. Všechny tři příběhy vycházejí společně vůbec poprvé a navíc dříve než v USA. Za zmínku stojí i skvělý překlad Richarda Podaného.

g.r.r martin

Krása tohohle počinu je ve složení dvojice hlavních hrdinů. První z nich je naivní ale čestný Dunken a druhý je panoš s Dračí krví, který se musí držet zkrátka, aby se neprozradil. Díky těmto nesourodým charakterům obou aktéru vzniká spousta tragikomických situaci, které někdy vedou k tomu, že se hlavní hrdinové připletou do velkých události, které někdy vedou k tomu, že se hlavní hrdinové připletou do událostí, které dalece přesahují jejich schopnosti a možnosti. Svět Her o trůny je komplexní a skládá se s malých věcí, činu a slov, které dokážou rozdmýchat plameny, jež pohltí a spálí celé království. A rytíř sedmi království není výjimkou.

Dílo má sice v názvu sedm království, ale ty jsme zdaleka neprocestovali. Kniha má komornější atmosféru, a hlavně dva hlavní hrdiny místo desítek, jak jsme zvyklí u tohoto autora. Kniha je složena ze tří povídek, které autor napsal v různých obdobích své tvorby, ale i tak se k sobě krásně hodí. Přesto je toto asi největší slabina knihy a to, že povídky prostě nemají tu délku a propracovanost jako jiné knihy a příběhy George R. R. Martina.

Krátké příběhy jsou to pěkně napsané. Autor, zde těží z obrovského a komplexního světa, který tvoří už velmi dlouhou dobu. Vše zde působí velmi uvěřitelně a reálně. Velmi propracovaná jména rodu státu a měst. Politika a intriky zde opět hraji hlavní roli, a proto většina dialogu i monologu je velmi propracovaných. Kniha se čte dobře a celou dobu jsem byl pohlcen ve světe Západozemí.

Knihu může doporučit jako super doplněk jak ke knihám, tak k seriálu.

Četli jste tuto knihu? Četli jste či viděli Hru o Trůny?