Recenze na mysteriózní seriál od Netflix s názvem Půlnoční mše

Režie: Mike Flanagan

Scénář: Mike FlanaganJames FlanaganElan GaleJeff Howard

Kamera: Michael FimognariJames Kniest

Hudba: The Newton Brothers

Hrají: Crystal BalintAlex EssoeZach GilfordAnnabeth GishRahul KohliKristin LehmanHamish LinklaterRobert LongstreetIgby Rigney

Stopáž: 7* různá stopáž

Půlnoční mše je další hororový projekt od Netflix, který svým pojetím přesahuje škatulku klasických hororů. Hledal jsem seriál, u kterého musí člověk být pozorný a číst mezi řádky. Chtěl jsem něco neobvyklého, něco, co nekopíruje zažité seriálové stereotypy. Půlnoční mše toto z většiny splňuje, bohužel pro ni samotnou na úkor zábavy a většího začlenění diváka do děje.

Už podle slova „mše“ v názvu seriálu i díky pojmenování jednotlivých dílů: Genesis, Žalmy, Přísloví, Pláč, Evangelium, Skutky apoštolů, Zjevení je jasné, že půjde o dílo, ve kterém hraje velkou roli náboženství a víra. Já sám v boha nevěřím jsem dítě doby a techniky, věřím ve schopnosti člověka. Náboženství má pro mě osobně jiné kouzlo, a tím kouzlem je dlouhá historie opředená mýty, legendami a tajemstvím, přesně o tom je tento seriál. O síle slova, o slepé důvěře v něco, co není hmatatelné a schovává se za oponu tajemna.

Příběh samotný nás zavede na malý ostrov, kde žije komunita rybářů a jejich rodiny. Ostrov je hodně osamocený, a nejbližší pevnina je 50 km daleko. Život na ostrově už dávno není to, co býval a zbývající rodiny žijí skromným a nezajímavým životem. Je tu jedna škola, jedna doktorka a jeden starý kostel, ve kterém nachází útěchu několik věřících. Na ostrově se objeví nový kněz a po jeho příchodu se začnou dít temné a divné věci. Většina lidí se díky němu vrátí zpátky k bohovi, jelikož jim nový kněz pomůže od jejich nemocí a neduhů. Ostrované ale neví, že tato pomoc není zadarmo a jejich dluh je přivede na pokraj lidství a vlastního rozhodnutí o tom, co je pro ně v životě nejdůležitější.

Největší silou na tomto seriálu je scénář. Naprosto ojedinělé a dokonale napsané dialogy a monology. Většina důležitých informací a zásadních momentů je skrytá v náboženských textech. Tento seriál si z náboženství neutahuje, právě naopak ukazuje jeho nesmírnou sílu. Jeho sílu ukrývat lež za víru v dobro. Záleží jen na lidech, jestli onu lež prokouknou anebo ji budou tupě následovat.

půlnoční mše

Člověk musí hodně číst v těchto sděleních. Myslím, že spousta lidí to vypne, jelikož jim to bude znít jako blábol, ale není tomu tak. Každý z nás v sobě ukrývá démona, každý z nás sním bojuje různými způsoby. Každý z nás prožívá bolest. Co kdyby byla možnost žít nesmrtelný život? Žít život bez bolesti? Jen s jednou malou podmínkou, a to tou, že musíte způsobovat bolest jiným…

Technický je seriál na dobré úrovni. Zajímavá hororová atmosféra doplněna temnou kulisou opuštěnosti a samoty je dobrá. Čas, jak kdyby se na ostrově zastavil před 30 lety. Kamera je líbivá a připomíná mi severské filmy či seriály, dlouhé statické záběry jsou na pohled pěkné. Efekty nejsou nijak světoborné, ale určitě nejsou rušivé, jelikož je seriál velmi pomalý a efektů tu je velmi málo. Plus za množství krve a explicitní pohled na akci. Zaujala mě hudba, která kvalitně podkresluje dění v seriálu.

Největší slabinou seriálu je jeho pomalost a až artový vizuál. Je to pomalé, místy nudné a zbytečně natažené. Kdyby byl každý díl kratší o 10 minut nudných dlouhých pohledů a nic neříkajících záběru, udělali by tvůrci lépe.

V poslední pár dílech se tempo zvedne a seriál začne mít spád. Finále je hodně přestřelené a vlastně velmi neočekávané. Byl jsem překvapen tím, jak seriál skončil. Akorát furt nevím, jestli jsem rád za tento konec nebo bych bral radši něco jiného…

půlnoční mše
Recenzi pro vás vytvořil a napsal:

Jaký druh hororu máte nejraději?