fantasy_sci.fi_svet
Jeskyně a draci - nový pohled jak hrát oblíbenou hru na hrdiny
Název díla: Jeskyně a Draci (JaD)
Nakladatelství: Mytago
Vedoucí autor: Petr Mazák
Autor a arbitr pravidel: Michael Kolařík
Autoři: Ondřej Břínek, Rostislav Drozd, Michal Šácha, Jiří Hanslian, Matouš Kovařovic, Paulo D‘Alberti, Radim Havlíček, Robin Kovář, Tomáš Zelený Překlad: Radim Havlíček
Koordinátor projektu: Petr Mazák
Art Director: Peter Scholtz
Ilustrátoři: Apterus, Daniel Belluš, Tomáš Duchek, Martina Fačková, Alena Kubíková, Victor Manuel Leza, Maroš Manhardt, A. J. Manzaneto, Rimbo, Peter Scholtz, Yeronym
Formát: 210 × 297 mm
Vazba: vázaná Korektury: Lenka kovářová, Petr Libosvár, Šárka Kašparová
Cover: Apterus, Yeronym, Josef Kratochvíl
Počet stran: 568
Děkujeme nakladatelství Mytago, za zaslání této knihy v PDF.
Jeskyně a draci je role-play hra tzv. hra na hrdiny, jenž spojuje vyprávění, hraní rolí a hod kostkami. Krása těchto her spočívá v tom, že nejste nijak svázání a máte absolutní volnost v rozhodování jakým směrem se bude vaše postava vyvíjet a nejen ona. Na vašich bedrech může také ležet osud celého království, a třeba nejen jednoho. Můžete se rozhodnout, zda budete pomáhat nevinným (či nevinným škodit) nebo plnit úkoly, za které dostanete tučnou odměnu… Jak my rádi říkáme vytváříme příběhy a dobrodružství, jež jsou psané kostkou a naší fantazií. Navíc v dnešní těžké době, se jedná o úžasný útěk od reality. Když k tomu přidáte fakt, že ten útěk s vámi absolvují vaší přátelé, je o zábavu postaráno.
Foto: Imago.cz
Jeskyně a draci jsou českou verzí na světově nejoblíbenější a nejhranější systém, a to Dungeon and Dragons 5.edice (se kterou je kompatibilní) a také zde najdeme náznaky starého dobrého Dračího Doupěte. Autoři se snaží spojit a vylepšit to nejlepší z těchto dvou systémů. Dle nás, se některé aspekty v tomto herním systému povedlo vylepšit a něco kapánek zkomplikovat…
K samotné hře se vám bude hodit sada kostek čítající k4, k6, k8, k10, k12 a k20. Pokud takovou doma nemáte, zajisté si vyberete z bohaté nabídky kostek od našeho oblíbeného Imago.cz (Fantasyobchod.cz).
Budete také potřebovat nejen tyto kouzelná pravidla, ale i kartu postavy (osobní deník) a kartu skupiny. Obě tyto karty jsou moc hezky zpracované i přes velké množství kolonek, se v nich dá po krátké době dobře orientovat a nakonec budete rádi, že tam jsou.
Vizuál – Tady nemám co vytknout. Pořádná kniha, která čítá 568 stran v A4 formátu v pevné vazbě s krásným vizuálem. Jak obálka, tak i vnitřek knihy je graficky na TOP úrovni. Vnitřní ilustrace, které jsou přes celé stránky, jsou dechberoucí a člověk, když je vidí, hned se chce stát jednou z postav a objevovat svět JaD.
Teď k samotnému hernímu systému. Jelikož hra vyšla v prosinci minulého roku, tak nebylo možné si ji zahrát tolikrát, abychom mohli říct, že jsme odborníci na JaD, kór v době koronavirové. Bude se tedy jednat o naše pocity, dojmy a postřehy, jak z četby, tak z těch pár her, co jsme si s přáteli stihli zahrát. Děkuji za pomoc naší herní grupě 😁👍.
Na prvních několika stránkách nás uvítá komiks (stáhni zde), který má sloužit jako ukázka systému hraní a úvod do pravidel. Super počin, jejž uvítají nejen úplní začátečníci, ale i hráči co mají něco odehrané. Poté máme obsah všech kapitol a začínají nám samotná pravidla. Pravidla jsou rozdělena do 13 kapitol a každá z nich je zaměřena na jinou problematiku hry. Na konci pravidel jsou rejstříky i díky tomu jsou pravidla docela přehledná a dá se v ní dobře zorientovat.
Celkový obsah JaD je vskutku povedený, ovšem nikdy není nic naprosto dokonalé. Jednu výtku máme. Bestiář je vytvořen v docela úsporném režimu. K tomu se vztahuje horší schopnost se orientovat v tabulkách. Konkrétně v tabulce o soupisu monster, kde jsou některé zkratky uvedené v tabulkách, ale nejsou vysvětleny v legendě této tabulky. Další je tabulka, která má pomoci k určení obtížnosti jednotlivých monster. Po přečtení a vysvětlení práce s tímto nástrojem jsem nebyl schopný poskládat obtížnost pro družinu. Až po přečtení příkladů jsem to nějak zvládl.
Jedná se sice o trochu komplikovanější systém než DH a DrD, ale nabízí více možností volby nejen ras a povolání. Mimo klasického válečníka, kouzelníka tu máme například černokněžníka nebo lovce monster. Rasy jsou tu velmi pěkně popsány a je radost si o nich číst. Jedna věc mi trochu vadila. Rasy jsou krásně zpracované, ale co se týče jejich výběru, ten by se dal skoro považovat jen za čistě kosmetickou záležitost. Ono totiž většina ras může být skoro stejně dobrá ve všech povoláních. Je tu hodně velký rozsah v hodech na sílu, obratnost, inteligenci atd. V pohodě se může stát, že při dobrém hodu může být Hobit silnější než Trpaslík, který si svou postavu naházel špatně, a to mi přijde nereálné. Naopak Trpaslík může být obratnější než Hobit. Měly by tam být nějaká rasová omezení či postihy.
Další super věc je kouzlení to je samo o sobě velký aspekt této hry. Mám pár pozitivních i negativních připomínek. Možnost kouzlení některých postav, mi přijde docela nevyvážená. Chápu, že každé povolání přistupuje k magii a kouzlům všeobecně trochu jinak. Ze hry mám ale pocit, že je kouzelník oproti jiným magickým povoláním trochu znevýhodněný. Má stejný počet pozic kouzel (many) jako ostatní, ale mnohem těžší a dražší získávání nových kouzel. Na druhou stranu jich má mnohem více. Orientace v samotných kouzlech je docela náročná, a to i přes fakt, že v knize existuje seznam kouzel pro každé povolání. Naštěstí tu je i celkový přehled kouzel. Ty jsou řazeny abecedně a podle stupňů. V popisu některých postav jsem našel kouzla, která nejsou nikde v knize napsaná, anebo jsem je prostě nenašel .
Pro začínající hráče by se mohlo zdát, že je zde mnoho informací, které by nemusely hned dávat smysl, nebo se lépe zapamatují až během hraní. Proto tvůrci vytvořili průvodce, ve kterém provedli základní volby a hráčům dávají jen několik dokreslujících možností. Další super věc jsou tři proužkové záložky, které jsou součástí vazby – každá z nich má jinou barvu a můžeme si je založit, kde potřebujeme.
Pojmenování a vysvětlení, že postavy v boji neztrácejí životy, ale výdrž je super. Hráčům to dává pocit, že bojovník neztrácí hektolitry krve, ale prostě udělal osudovou chybu z vyčerpání či neschopnosti se soustředit a byl těžce zraněn/zabit.
Hody kostkou na úspěch či neúspěch jsou sjednoceny na hod K20 kostkou, což dává pěknou škálu možností pro nastavení obtížnosti jednotlivých akcí. Díky tomu jsou bonusy k dovednostem pouhou výhodou, nikoliv něčím, co absolutně stírá faktor náhody.
Určitě všem fanouškům RPG a všemožných her na hrdiny tento herní systém doporučuji. Sice pro skupinu absolutních nováčků bych doporučil trochu jednoduší herní systémy, jelikož co se týká herních mechanik tak se jedná o dosti komplexní a ne zrovna jednoduchá pravidla. Ovšem opačnou mincí této komplexnosti je obsáhlost, co se týká ras a povolání, náboženství a celkového fungování světa. Zde bych pro nováčky viděl výhodu v tom, že si autoři dali velkou práci a vytvořili obrovské množství příběhových a lore informací, kterými se hráči mohou bezmezně řídit, anebo z nich jen volně čerpat. My si četbu těchto pravidel užili a dalo nám to spoustu nového do našich dalších budoucích sezení. Jedná se o pořádný kus pravidel a autoři si s tímto dílem dali spoustu práce. Chválím to a chceme více takových projektů!
Hodnocení 5/5
Hrajete hry na hrdiny?