Recenze na audio sci-fi knihu 0 TU od vydavatelství Onehotbook

Autor: Jakub Hussar

Délka nahrávky: 16 hodin 34 minut

Režie: Vít Malota

Nakladatelství: onehotbook

Děkujeme nakladatelství @onehotbook za zaslání audioknihy.

Když něco tvoříte dlouhých dvacet let, vložíte do toho část svého života a žijete z části pro tento výtvor.  Tak to musí jít znát a taky že jde…

Autor Jakub Hussar vytvořil obrovské a naprosto jedinečné dílo, minimálně na české poměry. Jeho svět je naprosto odlišný od toho našeho. Ať už bytostmi, celkovým fungováním, tradicemi, jazykem, kulturou prostě vším. Není tam nic, co by jej spojovalo s naším světem, kromě dvou věcí. I zde najdeme mocenské války, kdy se snaží být někdo nejmocnější a nadřazený nad ostatní rasy. Druhou je chuť poznávat a objevovat nové věci. Tento povahový rys, je nosným bodem většiny příběhu. Příběhu, který nám vypráví hlavní hrdinka Tal Kusa Gammah, dcera pána těžby. Ta díky své výjimečné povaze objevitelky zažije nespočet situací, jak nebezpečných, tak všedních. A vypraví nejen o své cestě ale o cestě celého jejího rodu a všech obyvatel jejich vesmírného společenství.

Tím nejlepším na této knize je komplexní a úplně nový svět/vesmír. Co už není tak výborné je ono vyprávění příběhu. Nejde o stylizaci či literární um. Kniha je napsána pěkně a pěknou češtinou. I díky přednesu Jitky Ježkové, jelikož jsem knihu poslouchal v její audio verzi, jsem byl v tomto hledisku naprosto spokojený. Bohužel, co mě až tak neuspokojilo bylo vedení příběhu. Ten je zaměřený jen na jednu postavu Tal Kusa Gammah, která je vypravěčka i hlavní hrdinka. Jsou to doslova její memoáry rozdělené do kapitol, ze kterých se skládal její život, příběh této knihy. Každá kapitola je časově zařazena a výpravy jiný příběh, který může ale také nemusí přímo navazovat na jiný. Přišlo mi to jako dokument, který někdo natáčel desítky let a ve finále vybral jen to nejdůležitější ale bez té omáčky okolo, což mi přišlo takové prázdné.

Postupně jsme se dozvídali, jak funguje tento svět. Autor nás seznamoval s každou drobností. Jak funguje kastovní systém, jaké jsou rozdíly mezi šlechtou a chudinou. Kam vlastně celý voj lodí míří. Co je to Buroten, jaký vliv a význam mají pohyblivá tetování Khe. Kdo je exomorph a spousta dalších informací, které jsou pro svět důležité ale nevím, jestli i pro příběh. Ano je to všechno vysvětleno pomocí nějakého příběhu ale příběhu, který je opět všední. Nic výjimečného nic epického. Prostě to tak je, jelikož se to děje už stovky nebo tisíce let. Kde jsem zpozorněl byla část o jejím zajetí a boji o holý život to byla velmi povedená část. Jinak se to dost táhlo a na prvních sto stranách jsem měl co dělat abych se ve všem zorientoval. Jelikož vše je zde úplně nové a jiné, a je toho spousta! Máme tu báje, originální jména, míry, čas prostě všechno.

Závěrem – OTu je bezesporu ultimátní, originální a stylisticky povedená dílo. Bohužel, kvůli svému vedení děje a příběhu to nebude kniha pro každého. Mě osobně tam chybí vícero pohledu na tento svět. Vícero hlavních hrdinů, díky kterým by bylo poznávání zábavnější a různorodější. A hlavně vícero dějových linek, které by toto dílo udělaly ještě komplexnějším. Kdyby O TU za mě toto mělo, jednalo by se o mistrovské dílo světové úrovně.

Nechci tím nikoho od četby této knihy odradit, právě naopak, kniha to je výborná ale je škoda, že ji prostě něco chybí. Potom by byla excelentní, jelikož její potenciál je obrovský. Už se těším až si přečtu druhý svazek.

Hodnocení 3,5⭐/5⭐