Recenze na osobitý polokomiks plný emzáků - Murie

napsal Robin 🗡️ 15.03.2023

Název díla: Murie

Autor: Rosana Zvelebilová

Počet stran: 140

Nakladatelství: Canc

Děkujeme nakladatelství @nakladatelstvicanc za zaslání knihy.

Murie je v pořadí moje třetí kniha od Rosany Zvelebilové a musím konstatovat, že jsem opět velmi mile překvapen. Autorka má osobitý styl a oplývá velkou škálou nápadů, které dokáže velmi čtivé, zábavně, a hlavně kontroverzně přenést na listy papíru a stvořit tak osobitou knihu. Co se týče osobitosti, tak tou autorka přímo srší na všechny strany. Tak jak její tvorba a knihy.

Murie je jednoduché sci-fi z blízké budoucnosti s přesahem do psychologického thrilleru. Hlavní postava Formánek je sebevrah, který se bohužel neuměl zabít. Za trest byl poslán na povinnou vojenskou službu. Tam je za vyvrhele a výcvik je pro něho utrpení. Navíc se dozvídá, že Ruslandsko nebojuje s jiným státem ale s neznámou hrozbou z vesmíru. Což pro Formánka je jedinečná příležitost konečně zemřít. Bohužel pro něho se seznámí s Madam. Tato dáma se stává pro něho novým impulzem k žití. Jak tato situace dopadne. Přežije Formánek setkání s emzáky?

Kniha se četla úplně samá. Děj plyne rychle a ihned mě pohltil. Jedná se o zajímavý příběh, který svým základem je docela jednoduchý. To, co dělá knihu jinou jsou opět výborně napsané charaktery. Jak už jsem u této autorky zvyklý každá z postav je absolutní unikát. Žádná druhá v příběhu není. Jen co bych vytknul je charakter hlavní postavy. Ten je dosti podobný všem hlavním postavám v ostatních knihách autorky. Hubený, outsider, introvert, kterého nemá nikdo rád atd. A také hlavní ženská postava má velmi podobné charakterní rysy, jak postavy z Kojota a Beden. Je mi jasné, že to je autorčin knižní podpis, který prostě k její tvorbě patří ale do budoucna by to možná chtělo změnu.

Co se týká děje ten je zábavný a kniha oplývá spoustou sdělení, narážek a samozřejmě nechybí velká dávka kontroverze a černého humoru. Murie má prostě koule. Emzaci jsou originální a celkový vývoj příběhu je velmi překvapující a jsem osobně rád, že v této knize jsou lidé ti zlí víceméně 😆👍.

Musím také vyzdvihnout vizuální tvář knihy. Je to spíše polokomiks. Příběh je okořeněný spoustou ilustrací větších či menších, což krásné dokresluje atmosféru. Někdo by mohl říci, že kresby nejsou moc vábné. Za mě prostě vyjadřují vnitřní rozpoložení hlavní postavy. Jeho život, jeho příběh není krásně nalajnovný, není vyvedený v krásných pastelových barvách je ponurý smutný a roztřesený. Kdyby to byla dětská kniha o jednorožcích, tak by mi ta kresba vadila. Takhle to je naprosto v pořádku.

Závěrem – Murie je velmi osobitý polokomiks. Kde jsou nosnou silou postavy a jejich vývoj a vzájemná propojenost. Příběh je dobře napsaný s velmi překvapivým koncem. Já jsem se u četby bavil a jsem velmi zvědavý co dalšího nám autorka nabídne příště.