Recenze na českou hororovou antologii 'Esence hrůzy'

napsal Robin  🪓  11.09.2023

Název díla: Esence hrůzy

Autor: antologie, vícero autorů

Nakladatelství: Canc

Počet stran: 224

Děkujeme nakladatelství @nakladatelstvicanc za zaslání knihy.

Autoři antologie: Jan Hlubek, Roman Bílek, Mark Epocha, Ivan Kučera, Petr Boček, Rudolf W. Waters, Jiří Koreš, Michal Knotek, Tomáš Marton, Jana Pacáková, Rosana Zvelebilová, Pavel Hénik, Radoslav Kozák, Kristina Haidingerová.

Esence hrůzy je sbírka hororových povídek, kterou složili nadějní autoři z Česka a Slovenska pod dohledem Jana Hlubka a záštitou vydavatelství Canc, u kterého tato sbírka vyšla.

Když jsem se pustil do čtení „Esence hrůzy“ nemohl jsem tušit, jak silný a osobitý dojem na mě tato sbírka povídek zanechá. Záhadné a temné povídky se mi vrývaly pod kůži a udržovaly mě v bdělosti dlouho po dočtení této sbírky. Každá z povídek je velmi originální a osobitá. Některé přináší úplně nové příběhy a nový pohled na horor. Jiné mají v základu už nějakou klasickou hororovou šablonu ale obalenou novým příběhem a zajímavým postavami. Autoři si dali záležet ale ani tato antologie se nevyhnula klasickému nešvarům, a to různé kvalitě povídek. Některé jsou výborné, jiné průměrné a najde se tu i nějaká slabší. Naštěstí v celku je tato antologie silná i díky tomu, že hororové téma je za mě to úplně nejlepší na psaní povídek. Na druhou stranu hodně těžké. Autor musí vybudovat tu správnou atmosféru na několika málo stránkách a několika povídkám se to za mě velmi povedlo. Teď si napíšeme o těch, které mě zaujaly nejvíce.

Nejvíce mě osobně bavila povídka „Pán oprátek“ od Petra Bočka. Tato rozsáhlá povídka mě vtáhla do svého temného světa, kde se na psychiatrii hlavní hrdina svěřuje s hrůzným příběhem týkajícím se opuštěného bytu a děsivého tajemství, které tento byt ve starém domě má. Autor vytvořil napínavý příběh s výbornou a hutnou atmosférou a zajímavým hlavním hrdinou. Povídka má chytrou zápletku a několik nečekaných zvratů, takže mě neustále držela v plné bělosti až mě z toho mrazilo.

Jana Pacáková mě zaujala povídkou „Žal hraběnky Kláry“, která mě přenesla do minulosti a díky výborné atmosféře, a kvalitnímu vedení příběhu mi tato povídka připomněla klasické horory. Děsivá tajemství skrytá na hraběnčině panství vytvořila poutavý příběh s mrazivou atmosférou.

Poslední je ta nejbrutálnější a nejbizarnější věc co jsem v poslední době četl. Možná vůbec co jsem kdy četl. Povídka 666 od Michala Knotka je prostě unikát! Začíná pozvolna a nenápadně je vyprávěná z pohledu dvou osob. Příběh během pár stran nebere strhující spád a nečekaně na čtenáře vychrlí okultismus, satanismus, výkaly, opuštěný záchod, krev, vnitřnosti a číslo 666… Více nemám co říct, nedá se to ani vysvětlit. Toto se musí prostě prožít 😊👍.

Závěrem – Esenci hrůzy bych popsal jako sbírku, která vás vtáhne do svých strašidelných příběhů a nechá vás přemýšlet o lidské podstatě a temných instinktech. Většina povídek je jako vlastní kapitola v hororovém kosmu, který mě držela v napětí od začátku do konce. Doprovodné ilustrace dodaly knize další rozměr a pomohly mi vizualizovat hrůzu, kterou jsem cítil. Tuto sbírku vřele doporučuji všem, kteří se rádi bojí.