Recenze na fantasy antologii Hlubiny Města

napsal Robin 🏙 17.9. 2023

Název díla: Hlubiny města

Autor: antologie, vícero autorů

Nakladatelství: epocha

Počet stran: 472

Děkujeme nakladatelství @nakladatelstviepocha za zaslání knihy.

Už samotný název této antologie dosti vypovídá o jejím obsahu. Jedná se o sbírku povídek, která nás zavádí do tajemství městských prostorů a myslí jejich obyvatel, je dle mého opravdovým unikátem české literatury. Autoři této antologie prolínají vícero žánru či subžánru, ať se jedná o urban fantasy, horor, thriller nebo čisté fantasy. Příběhy, které se odehrávají v této sbírce přinesly fascinující pohled na město jako místo, které všichni sice známe, avšak každý z nás ho vidí jinak, žije v něm jinak a zažívá jiné příběhy. Pro někoho je město temné místo plné zlých lidí. Jiný to vidí jako kulturní centrum a místo plné zázraků. Jiní jen jako nutné zlo k žití. Přesně o tomhle všem tato antologie je.

Povídky nás zavádějí do různých měst, včetně Říma, Krakova, Londýna, Barcelony a mnoha dalších fantastických světů, které se skrývají pod omítkou, chodníky a silnicemi. Autoři nám ukazují, že město je nejen fyzickým prostorem, ale také místem plným tajemství, komínů, kanálů a městských legend.

Osobně mě tato sbírka nalákala na hlavní téma a to Město. Říkal jsem si co autoři vytvoří, co předvedou. Musím konstatovat, že mě tato antologie velmi bavila a každá z povídek byla povedená, kreativní, svá a originální. Není tu snad žádné slabé místo a úroveň povídek je velmi stejná, a proto ji hodnotím jako celek velmi vysoko. Editoři Lukáš Vavrečka a Kristýna Sněgoňová odvedli výbornou práci. Výborný úvod od Bena Aaronovitche hned napoví, že tato sbírka bude svým tématem unikátní záležitost, je pravda, že většina antologií od Epochy jsou prostě unikát. Kladně také hodnotím krátké předmluvy k povídkám od jiného autora z této antologie. Kniha je to pořádná a povídek je tu velké množství i přes to se kniha čte sama a já se nemohl dočkat každé další povídky.

Každá povídka nás zavede do jiného kouta města a do jeho jiné sféry, dimenze. Některé povídky nás vtáhnou do lovecraftovských univerz, jako „Česká mlátička“ od D. Váchy, zatímco jiné nás zavedou do podzemního světa Prahy, jako „Dutý Septagon“ od P. Stančíka. Výjimečnou povídkou je i „Zakantum“ od V. Fiedlerové, která nás provede římskými uličkami.

Závěrem jsou „Hlubiny města“ sbírkou povídek odehrávajících se pokaždé jinak. Mají poutavé literární ztvárnění městských kulis, které mě přenesly mimo realitu a dovedly na kouzelné, unikátní, prazvláštní cesty a skrytá místa nejen v hloubí měst, ale také do duší lidí, jenž je obývají. Jde o zajímavou antologií o knihu plnou překvapení, radosti a smutku. Tuto sbírku rád komukoliv doporučím.

Hodnocení 4,5⭐/5⭐