Recenze na hororovou novinku "Láska, smrt a všechno zlý"

Autor: Martin Paytok

Nakladatelství: Mystery Press

Obálka: Lubomír Kupčík

Počet stran: 376

Rok vydání: 2024

Děkujeme autorovi @tenmartinpaytok za zaslání e-knihy.

Jsem velmi rád, že mě autor Martin Paytok oslovil, zda si nechci přečíst jeho novou knihu ještě dříve než oficiálně vyjde. Sám autor píše, že to je kombinace knih Agaty Christie a tajemného hororu. Osobně musím konstatovat, že to není kombinace ale perfektní symbióza. Koho by sakra nebavilo číst například Vraždy v Orient – expressu a místo klasického vraha dostat nějaké nadpřirozené monstrum?

Tato symbióza, nejen že mě velmi nadchla, ona byla prostě výborná. Pomalejší začátek, kde se seznamujeme s celou rodinou, která přijela na pohřeb nejstaršího, nejtajemnějšího a také nejmovitějšího člena rodiny. Stránku po stránce se nám představují všechny charaktery, některé uplně a jiné zůstávají docela zastřené. Ono samotné rodinné setkání by vydalo na jednu knihu, je to taková normální toxická rodinka 😉👍. Velmi oceňuji grafické vyobrazení všech zúčastněných členů. Nemusel jsem si představovat, jak kdo vypadá, měl jsem to tu pěkně nakreslený.

Když přichází večer a venku zuří sněhová bouře uléhají členové rodiny do svých pokojů a zde přichází zlom, dostaneme první oběť a od té doby já i postavy v románu začínáme chápat, že je zde něco temného a svízelného. Jak přibývají mrtvoly, začíná holý boj o přežití a dochází k prozření, že to, co po nich jde, pochází snad z nejstrašidelnější hororových knih.

Velmi oceňuji postupný vývoj postav. Jejích chování při večeři a v pozdních nočních hodinách je naprosto odlišné. Ke konci knihy se již začali chovat jako rodina a navzájem si snažili pomoct. Někteří z nich, ale nepopřeli svůj charakter a mysleli i přes nebezpečí stále jen a jen na sebe. To mělo za důsledek jejich velmi zvláštní a nebezpečné chovaní.

Musím říct, že tu je velmi málo nelogických věci. Většina postav se chová docela logicky a jejích myšlenkové pochody mají nějaký pevný základ i přes všechno co se v domě odehrává. Samotné prostředí je bravurně popsáno, starý dům je přesně takový, jaký má být. Plný starého nábytku, kukaček, tajemných obrazů a za obří mrazák jde palec nahoru 👍. Nechybí také nefunkční výtah, tajuplný sklep a několik objektů na pozemku.

Kniha se četla sama, jak jsem začal nemohl jsem skončit. Osobně mě autor překvapil, jelikož jeho styl vyprávění v této knize byl diametrálně odlišný od jeho tvorby, co jsem četl před tím. Byl takový usedlejší, více popisoval postavy, jejich charakter a prostředí. Za mě byl například méně osobitý oproti knize „Prokletí pro všechny“. Nic to ale nemění na tom, že se jedná o výbornou knihu.

Závěrem – Láska, smrt a všechno zlý je velmi čtivá kniha plná nečekaných situací, velmi strašidelného a nebezpečného zla a velkého množství zajímavých charakterů. Kniha má pomalejší rozjezd a velmi akční finále. Charakter Agáty je krásný Ester egg na autorku Agátu Christie. Vynikající prostředí, velké množství krve a děsivých situací. Za mě se jedná o velmi povedenou knihu. Musím také vyzdvihnout velmi kvalitní a originální zpracování celé knihy. Grafika a ilustrace, které nás provázejí celým příběhem jsou skvostné a dopomáhají k dotvoření té správné atmosféry.

Hodnocení 4,5⭐/5⭐